Wydarzenia

Jaką przyszłość ma kultura w Polsce

„Zbierzmy się!” – to hasło połączyło jesienią 2016 r. blisko cztery tysiące uczestników Kongresu Kultury, który zorganizował Teatr Powszechny w Warszawie. Przez trzy dni rozmawiali o kulturze w Polsce, nie mając wówczas wątpliwości, że kultura jest jednym z pól i jednocześnie przedmiotem coraz mocniejszego oddziaływania politycznego.
Mówiono głośno o trwającym procesie przejmowania instytucji kultury, podporządkowywania ich programów ideologii, wyjaławiania kultury niezależnej i cenzurowania pracy artystów. O tym, że kultura mylona jest z kultem, krytyka artystyczna dzieł z oceną religijną, a Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zajmuje się głównie dziedzictwem i historią.
Założenia i cele
Rok temu uczestnicy Kongresu Kultury ustalili problemy i sposób ich rozwiązywania, w tym roku rozmowy te będą kontynuowane podczas Forum Przyszłości Kultury 2017, którego hasłem jest „Wolność, równość, wyobraźnia”. A cel? W manifeście organizatorzy piszą m.in.: „To właśnie kultura jest istotą sporu i stawką przyszłości. Potrzebujemy całościowej, otwartej i społecznie podzielanej wizji, obejmującej wielość i różnorodność doświadczeń, praktyk, gustów; opartej na humanistycznych wartościach, ufundowanych na poszanowaniu godności osoby, praw człowieka i szacunku dla środowiska; czerpiącej z zasobów dziedzictwa lokalnego, narodowego, europejskiego i ogólnoludzkiego. Spotkajmy się, by podjąć pracę nad wizją kultury i społeczeństwa Rzeczypospolitej XXI wieku (…).
Spotkajmy się, by podjąć zadanie wymyślenia projektu na przyszłość – stworzenia wizji kultury, o jakiej marzymy, której chcielibyśmy dla nas dziś i dla przyszłych pokoleń”.
– Mamy poważny kryzys polityki kulturalnej państwa – mówił podczas konferencji prasowej Forum dyrektor Biura Kultury m.st. Warszawy Tomasz Thun-Janowski. – Chcemy się zastanowić nad przyszłością kultury i w oparciu o jakie wartości wspólne dla nas wszystkich będzie ona tworzona.
Zapraszamy na Forum
W dniach 18-19 listopada Teatr Powszechny otworzy swoje podwoje dla obrad Forum Przyszłości Kultury, które ma być przestrzenią namysłu nad znaczeniem i perspektywami rozwoju kultury we współczesnej Polsce.
Program Forum wypełnią prezentacje ruchów obywatelskich i projektów badawczych, debaty, pokazy oddolnych inicjatyw kulturalnych i działań artystycznych Połączy artystów, badaczy i aktywistów społecznych.
W Forum wezmą udział ruchy obywatelskie działające na rzecz demokracji (m.in. Obywatele RP, Łańcuch Światła Poznań, Akcja Demokracja, Komitet Obrony Lokatorów); organizacje pracujące na rzecz uchodźców i promowania wielokulturowości (m.in. Chlebem i Solą, Marsz dla Aleppo, Strefa WolnoSłowa, Fundacja Sintar im. Issy Adajewa); ruchy działające na rzecz praw kobiet (m.in. Ogólnopolski Strajk Kobiet, Dziewuchy Dziewuchom, Feminoteka, Teatr Poliż); ruchy LGBTQ (m.in. Kampania Przeciw Homofobii, Stowarzyszenie Miłość Nie Wyklucza, Fundacja Wolontariat Równości, Stowarzyszenie Grupa Stonewall); ruchy ekologiczne (m.in. Obóz dla Puszczy, Greenpeace, Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, Fundacja „Dzika Polska”); ruchy autonomii kultury (m.in. Kultura Niepodległa, Gildia Polskich Reżyserek i Reżyserów Teatralnych, Stowarzyszenie Widzów Teatrów Publicznych, Gildia Reżyserów Polskich).
Debaty podczas Forum
– „Państwo i kultura w kryzysie demokracji”, o tym, gdzie kultura napotyka dzisiaj największe zagrożenia (prowadzenie Igor Stokfiszewski).
– „Sztuka polityczna i upolityczniona religia – pole bitwy” (prowadzenie Agata Diduszko-Zyglewska).
„Jakiego ustroju potrzebuje kultura?”, czy i jaki może być inny niż obecny model zarządzania kulturą (prowadzenie Edwin Bendyk).
Spektakle
„NO34 revolution” – spektakl grupy NO99 z Tallina, analizujący jedno z najbardziej niezwykłych pojęć ludzkiej cywilizacji – rewolucję, a także jej polityczny, społeczny, estetyczny, intelektualny i emocjonalny kontekst.
„Trylogię o chorwackim faszyzmie: Chorwacki teatr” – spektakl Chorwackiego Teatru Narodowego w Rijce, który stawia pytania, czy większość chorwackich produkcji teatralnych od czasu wojny zrewidowało postawy wobec zbrodni; czym jest teatr, jeśli nie odpowiada na faszyzm?
„Klątwa” na motywach dramatu Stanisława Wyspiańskiego. W momencie, w którym związek Kościoła i państwa wydaje się nierozerwalny, a władza organów kościelnych próbuje wpłynąć na funkcjonowanie świeckich instytucji oraz na decyzje jednostek, twórcy spektaklu sprawdzają, czy opór wobec tych mechanizmów jest jeszcze możliwy.
„Chór Czarownic”. To zespół 24 kobiet śpiewających i performerek. Powstał w sierpniu 2016 r. w Poznaniu. Zagrał podczas Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, na festiwalu Bliscy Nieznajomi w Poznaniu, w Teatrze Polskim w Poznaniu, na Festiwalu w Jarocinie, na Festiwalu Spoiwa Kultury w Szczecinie i na Kongresie Kobiet w Poznaniu.
Podczas Forum Kultury będzie można obejrzeć działania performatywne „Opór formy”. Artyści biorący udział w licznych manifestacjach obywatelskiego nieposłuszeństwa nadają im plastyczny wymiar, organizują polityczną wyobraźnię, nadają protestom rytm i formę, produkują medialne obrazy sprzeciwu.

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *