Aktualności

Jak obniżyć codzienne rachunki

       Jeżeli jesteśmy właścicielami lokalu mieszkalnego, to poza niezaprzeczalnymi walorami takiego stanu rzeczy związanymi z prawnym stanem posiadania, należy mieć również świadomość zobowiązań i obowiązków, które z tego faktu wynikają. Regulowanie płatności związanych z posiadaniem własnej nieruchomości należy z pewnością do mniej przyjemnych czynności. Niektóre z nich należy regulować raz do roku, np. podatek od nieruchomości czy opłata za użytkowanie wieczyste, o innych należy pamiętać co miesiąc. Mam tu na myśli rachunki za czynsz, wodę, prąd, gaz, telefon, czy też rachunki za telewizję kablową lub internet. Jedna zasada, którą z pewnością należy się kierować, to opłacanie rachunków w możliwie najtańszy i najprostszy sposób, czyli np. przez internet.

W kwestii czynszu nie mamy zbyt wielkiego pola do oszczędności, chyba że zamieszkujemy w małej wspólnocie mieszkaniowej i możemy wpływać na wysokość opłat zależnych od członków takiej wspólnoty, np. funduszu remontowego. W gorszej sytuacji są członkowie spółdzielni, posiadający mieszkanie lokatorskie lub spółdzielcze własnościowe Tam na stawki czynszu mamy wpływ czysto teoretyczny.
Inaczej ma się sprawa, jeżeli chodzi o pozostałe rachunki. Tu można trochę pokombinować. Trzeba to jednak robić na tyle sprytnie, aby… nie przekombinować. Można na przykład zmienić sprzedawcę prądu, jeżeli obecny wydaje nam się za drogi (przykładowe oferty przedstawię w kolejnej odsłonie naszego poradnika). Tutaj jednak należy pamiętać o tym, że nie zawsze można dokonać tej zmiany, gdy np. z obecnym sprzedawcą zawarliśmy umowę na czas określony. Poza tym należy pamiętać o fakcie, iż po takiej zmianie będziemy otrzymywać dwa rachunki, jeden od sprzedawcy, a drugi od dystrybutora energii elektrycznej (tego drugiego zmienić nie można). To na szczęście jedyny mankament, a nam przecież zależy głównie na obniżeniu rachunków.

Podobnych zabiegów można dokonać ze sprzedawcą gazu, operatorem telekomunikacyjnym, dostawcą internetu, kablówki, a także w zakresie innych usług, oferowanych przez firmy działające na terytorium Polski. Tutaj też powinna nam przyświecać co najmniej jedna prosta zasada – kierujmy się rozsądkiem, gdyż „taniej” nie zawsze oznacza „lepiej”.
Czekam na Państwa propozycje, dotyczące kolejnych tematów. Można pisać, dzwonić i mejlować do redakcji, jednak szczególnie zachęcam do interaktywnej dyskusji  na facebookowym profilu: https://www.facebook.com/senioraporadnik oraz do zgłaszania swoich uwag na adres email: [email protected]
Pablo

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *