W zdrowym ciele...

Podejmiesz wakacyjne wyzwanie?

Wakacje w pełni. Dzieci i młodzież korzystają z odpoczynku od szkoły, a my zastanawiamy się, jak zorganizować czas dzieciom i sobie. W końcu nikt nie ma dwóch miesięcy urlopu. Mamy jednak coś, co w miesiącach zimowych jest niedostępne, czyli dobrą pogodę oraz długie dni. Co za tym idzie, mamy dużo czasu na aktywność sportową.

Ręka w górę, ilu z Państwa przeszło przez myśl, by wykorzystać letni czas na poprawę kondycji? Ja wiem, upał, duszno, ciężko się ruszyć i inne takie… Nic bardziej mylnego. Wystarczy odpowiednio się przygotować.

Przede wszystkim dużo pić
Musimy nawadniać organizm. Z tym nie ma żartów, odwodnienie w najlepszym razie może spowodować utratę sił, a w najgorszym razie udar cieplny lub nawet śmierć. Więc pijmy co najmniej dwa litry wody dziennie, a jeśli podejmujemy wysiłek fizyczny, to każda jego godzina równa się dodatkowemu litrowi wody. Koniecznie uzupełniajmy też elektrolity. Zeszłego lata po ciężkim treningu biegowym (20 km nad Wisłą, w południe, w 35-stopniowym upale) musiałam dodać do półtoralitrowego dzbanka wody łyżkę stołową soli kuchennej i wycisnąć pół cytryny. Szybko wróciło mi dobre samopoczucie. Elektrolity znajdują się w naszych posiłkach, więc nie zapominajmy o zdrowym jedzeniu. Można też sięgać po gotowe izotoniki.

Chronić głowę i skórę
Okulary słoneczne, czapka z daszkiem lub chusta biegowa to podstawa. W przeciwnym razie szybciej się zmęczymy i możemy też mieć poważne problemy (przegrzanie, bóle głowy).
Używajmy kremu z filtrem. Przynajmniej na twarz, kark i ramiona. Podczas wysiłku nogi opalają się mniej, a ręce są raczej odporne na oparzenia.

Dozować aktywność
W ten sposób przyzwyczajamy organizm do ciepła. Na przykład trochę przed południem, trochę po południu. Później, w miarę adaptacji naszego ciała do upału, można być na powietrzu cały dzień, jednak zawsze z zapasem wody.
Letnie miesiące są doskonałym czasem na przygotowanie kondycji do startów w zawodach biegowych, które w większości odbywają się jesienią. Nie trzeba daleko szukać. 2 września w naszej dzielnicy można wystartować w czwartym BMW Półmaratonie Praskim (21,1km) lub w Piątce Praskiej (5 km). Może to będzie celem naszych treningów? Warto skorzystać z pomocy doświadczonych trenerów, którzy bezpłatnie prowadzą spotkania biegowe. Informacja o treningach jest na bieżąco aktualizowana: www.facebook.com/pg/PolmaratonPraski/events/
Życzę wszystkim udanych i sportowych wakacji! I oczywiście do zobaczenia na BMW Półmaratonie Praskim!

Katarzyna B. Olszewska
Wiceprzewodnicząca Rady Dzielnicy Praga-Południe

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *