Inwestycje

Nowa stacja Warszawa Wiatraczna

W 2020 roku spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zamierza rozpocząć generalną modernizację linii kolejowej między Warszawą Wschodnią a Otwockiem. W ramach tego zadania planowana jest budowa nowego przystanku kolejowego
w okolicy zbiegu ulic Wiatracznej i Makowskiej, w pobliżu szpitala na ul. Szaserów. PLK ogłosiły właśnie przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla modernizacji tego odcinka linii kolejowej.
Przebudowa linii aglomeracyjnej między Warszawą
a Otwockiem, której koszt wyniesie ponad 630 milionów złotych, to kolejny przykład myślenia spółki o komforcie mieszkańców Warszawy i poprawie jakości komunikacji stolicy z podwarszawskimi miejscowościami.
Dzięki tej inwestycji powstaną nowoczesne przystanki, wszystkie perony będą dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych, przejazdy między stacjami będą znacznie szybsze, gdyż trzeci tor, który zostanie zbudowany na tym odcinku, pozwoli zwiększyć liczbę pociągów. Po zakończeniu prac pociągi dalekobieżne pojadą z prędkością nawet 160 km/h, a podmiejskie i aglomeracyjne z prędkością 120 km/h.
Nad (lub pod) torami powstaną skrzyżowania bezkolizyjne z obwodnicą śródmiejską, a istniejące przejazdy kolejowo-drogowe także zostaną zmodernizowane, dzięki czemu wzrośnie bezpieczeństwo podróżnych i kierowców. Rodzi to nadzieję, że Koleje Mazowieckie i Szybka Kolej Miejska zaczną pełnić w Warszawie rolę np. berlińskiego S-Bahn czy paryskiej RER – uzupełniając metro i uwalniając miasto od nadmiernej ilości samochodów.
Owa rewolucja w komunikacji miejskiej przyniesie konkretne, wymierne korzyści także mieszkańcom naszej dzielnicy. Pojawi się bowiem nowy przystanek kolejowy Warszawa Wiatraczna. „Powstanie w tym miejscu jeden zadaszony peron wyposażony w wygodne ławki, oświetlenie
i czytelny system informacji pasażerskiej. Obiekt będzie dostosowany do obsługi osób niepełnosprawnych. Nowy przystanek zapewni wygodne połączenie kolei z warszawską komunikacją miejską”, mówi w rozmowie z naszą gazetą Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Nowa stacja ma być powiązana z przystankami autobusowymi na wiaduktach praskiego odcinka obwodnicy śródmiejskiej. Planuje się także, że wiaty mogłyby nawiązywać w formie architektonicznej do zabytkowych wiat na linii otwockiej.
Obecnie odcinek trasy kolei podmiejskiej między stacjami Warszawa Olszynka Grochowska a Warszawa Wschodnia jest bardzo długi. Po przebudowie torów i „przysunięciu” ich bliżej
ul. Makowskiej, nowy przystanek pojawi się mniej więcej w połowie tej trasy, blisko skrzyżowania z ulicą Wiatraczną, po wschodniej stronie ul. Makowskiej.
Na zdjęciu prezentujemy miejsce, w którym dokładnie powstanie nowy przystanek pociągów SKM i Kolei Mazowieckich.
Ponieważ czytają nas również mieszkańcy linii otwockiej, dodajmy, że modernizacja linii kolejowej między Warszawą a Lublinem kosztować będzie blisko 4 mld zł. Prace na odcinku Otwock-Lublin rozpoczną się w połowie tego roku, a na trasie Warszawa-Otwock w roku 2020 z możliwością jej ukończenia w 2022 r. Ponadto projektanci analizują, jak maksymalnie blisko wiaduktu na ul. Płowieckiej można by przysunąć peron stacji Wawer. Pasażerowie mieliby dzięki temu ułatwione przesiadki do komunikacji miejskiej. Planowane jest także przysunięcie stacji Warszawa Gocławek do wiaduktów i ul. Marsa, pozostawiając dojście od strony ul. Korkowej,
Kolejowa rewolucja obejmuje nie tylko odcinek Warszawa-Otwock, ale dotyczy m.in. naszych sąsiadów na Pradze-Północ, gdzie PKP PLK przymierza się do budowy stacji Warszawa Stalowa. Pojawi się ona w pobliżu wiaduktu nad ul. Radzymińską, blisko stacji II linii metra Szwedzka. Będą się tu zatrzymywać pociągi łączące lotniska Modlin i Okęcie, jeżdżące przez Legionowo i Białołękę, a także obsługujące nową trasę: Sulejówek-Rembertów-Dworzec Gdański-Ożarów Maz. (ao)

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *