Aktualny numer

Tramwaj pojedzie za cztery lata

Komisja Europejska zatwierdziła 62 mln zł dotacji na budowę w latach 2020-2022 linii tramwajowej na Gocław. O przyznaniu dofinansowania przez Unię Europejską poinformowały media i opinię publiczną Tramwaje Warszawskie. – Ten projekt pomoże w rozwoju dzielnicy Gocław, czyniąc ją bardziej dostępną. Ale wszyscy mieszkańcy Warszawy będą mogli się cieszyć z lepszej jakości powietrza, jako że projekt przyczyni się do redukcji ilości spalin w stolicy – powiedziała Corina Creţu, unijna komisarz ds. polityki regionalnej.
Przypomnijmy: linia o długości ok. 4 km będzie biegła od Al. Waszyngtona wzdłuż Kanału Wystawowego. Dalej, na Gocławiu, wzdłuż Bora Komorowskiego. Linia tramwajowa zakończy się pętlą w okolicy Trasy Siekierkowskiej.
– Projekt obejmuje także modernizację torów w al. Waszyngtona (…). W ramach inwestycji zbudujemy 8 przystanków (…). Tramwaj z osiedla Gocław przejedzie nad aleją Stanów Zjednoczonych, gdzie zaplanowano wygodny punkt przesiadkowy do autobusów jadących np. w kierunku stacji Metro Politechnika. Inwestycji będzie towarzyszyć kupno 18 nowych jednokierunkowych tramwajów. Jej łączna wartość wyniesie 396 mln zł, łącznie z dofinansowaniem ze strony UE – powiedział na spotkaniu z mediami Maciej Dutkiewicz z TW.
Wydaje się, że projekt w obecnej formie jest optymalny i można spokojnie zająć się przygotowaniami do realizacji tej niezwykle potrzebnej inwestycji.
No właśnie… Czy potrzebnej? Choć przeciwnicy budowy tramwaju na Gocław ostatnio przycichli, a działkowcy z ROD mają większy problem z podpisaną przez prezydenta Dudę tzw. „lex deweloper” (specjalna ustawa, pozwalająca na olbrzymią samowolę budowlaną), wciąż pojawiają się pytania i wątpliwości związane z tą inwestycją. Jeszcze raz na spokojnie prześledźmy zatem mity i półprawdy dotyczące tej inwestycji, by ostatecznie rozstrzygnąć, czy jest ona potrzebna.
Tramwaj to przeżytek
Nieprawda. Tramwaje przeżywają swój renesans na świecie. W USA tylko w ciągu pięciu ostatnich lat aż 11 miast otworzyło nowe linie. We Francji od 2000 r. zbudowano od nowa linie tramwajowe w 20 miastach, w tym w Paryżu! Przeprowadzono nawet linię przez granicę niemiecko-francuską.
Tramwaj będzie szybszy tylko o 3 minuty od autobusu
Kolejna bzdura. Tramwaj dojedzie z pętli na Gocławiu do przystanku Metro Centrum w ok. 17 minut. Autobusy pośpieszne pokonują tę trasę w porannym szczycie w minimum pół godziny!
Tramwaj jest nieekologiczny, bo jest głośny
Hałas aut jest znacznie większy, co wielokrotnie udowodniono. Do tego dochodzą spaliny, wpływające także na smog w mieście.
Metro jest szybsze i lepsze
Metro i tramwaj są komplementarnymi, a nie wykluczającymi się środkami transportu. Oczywiście, metro jest z założenia lepszym rozwiązaniem, ale dużo droższym. Jeśli ktoś obiecuje w najbliższym czasie budowę metra, zwyczajnie kłamie, gdyż środków – 3,5 mld zł – miasto nie ma. Po drugie, trasa planowanej III linii metra z Gocławia zakończy się na Stadionie Narodowym, gdzie trzeba będzie się przesiąść. Uważam, że lepiej wspierać ideę budowy linii metra z Gocławia na Mokotów, pod Wisłą. Jedno uzupełni drugie.
Roszczenia do gruntu pod tramwaj na Gocław czynią tę inwestycje nierealną w budowie
Nieprawda. Ustawa z 2003 r. potocznie zwana „Specustawą drogową”, pozwala przejmować grunty przeznaczone pod inwestycje nawet przed decyzją sądu co do kwoty roszczenia. W praktyce zamyka to dyskusję co do ew. roszczeń.
Aleja Waszyngtona i most Poniatowskiego będą nadmiernie przeładowane
Nieprawda. Po pierwsze, dwie linie zostaną zabrane, po drugie, podczas remontu Trasy Łazienkowskiej „Poniatoszczak” jakoś wytrzymał…
Z tramwajem na Gocław nic jeszcze nie wiadomo
Kolejne kłamstwo. Mamy już zagwarantowane finansowanie że środków UE, o czym piszemy wyżej. W tym roku poznamy zwycięzcę przetargu na projekt, w przyszłym wykonawcę. Za rok powinny też zacząć się pierwsze prace drogowe.
Jan Sitnicki

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *