Miejsca i ludzie

Teatry na Lubelskiej

Kamienica artystyczna przy ul. Lubelskiej 30/32 gości nie tylko galerie i pracownie artystów, o których opowiadaliśmy w poprzednim numerze. Znalazły tu także swoje siedziby najciekawsze teatry off-owe Warszawy, a także znana szkoła aktorska.
Komuna//Warszawa
To jeden z najważniejszych teatrów niezależnych w kraju. Wywodzi się z kultowej grupy Komuna Otwock, bodaj najciekawszej i najbardziej wyrazistej z grup artystycznych sceny teatralnej. Od 2007 r. grupa działa przy ul. Lubelskiej 30/32. Prowadzi tu swoiste „miejsce kultury”, gdzie wystawiane są nie tylko spektakle teatralne, ale proponowane są także działania angażujące publiczność – performance, wykłady, pokazy filmów, koncerty i dyskusje. Swoje spektakle zrealizowali tu m.in. Monika Strzępka i Paweł Demirski, Krzysztof Skonieczny, Marcin Liber, Paweł Passini, Krzysztof Garbaczewski i Marcin Cecko, Leszek Bzdyl, Wojtek Ziemilski. Spektakle Komuny//Warszawa były prezentowane i nagradzane na festiwalach międzynarodowych, m.in. w Edynburgu, Kijowie, Moskwie, Berlinie, Nowym Jorku, Monachium, Tbilisi czy Teheranie. Najważniejsze przedstawienia zespołu to m.in.: „Bez tytułu”, „Design/Gropius”, „Perechodnik/Bauman”, „Przyszłość świata”, „Sierakowski”, „Atatürk albo dlaczego pojechałem do Istambułu”, „Paradise Now? Re//Mix Living Theatre”, czy „Tocqueville. Życie codzienne po Wielkiej Rewolucji”.
LUB/LAB
Miejsce warsztatów, praktyki i edukacji teatralnej. Miejsce, w którym widzowie spotykają się, żeby dyskutować, aktorzy, żeby doskonalić swój warsztat, a amatorzy, żeby poprzez teatr próbować wyrazić siebie. LUB/LAB powstał z inicjatywy Stowarzyszenia Pedagogów Teatru i Stowarzyszenia Sztuka Nowa.
Teatr Scena Lubelska
Działa od 2005 r. na trzecim piętrze kamienicy artystycznej. Scena Lubelska jest instytucją nieformalną, pierwotnie związaną ze Stowarzyszeniem Pracownie Twórcze Lubelska 30/32, a od 2014 r. z Fundacją Sceny Lubelska 30/32 założoną, by wspierać działania teatru.
Duchem sprawczym Sceny i reżyserem większości spektakli jest Dariusz Kunowski, a zespół aktorski tworzą zarówno aktorzy wywodzący się z teatru offowego, jak i aktorzy zawodowi. Z teatrem współpracowało wielu znakomitych artystów, wśród nich muzycy i tancerze: Janusz Prusinowski, Piotr Zgorzelski, Katarzyna Szurman, Mieczysław Litwiński, Tadeusz Sudnik, Rui Ishihara, Ilona Trybuła czy Henryk Małolepszy.
Przedstawienia realizowane przez Scenę Lubelską są zróżnicowane gatunkowo – są wśród nich spektakle lalkowe, musical, farsa, dramat realistyczny. Elementem łączącym je jest muzyka i taniec oraz inspiracja tradycją, zwłaszcza związaną z ubogimi, podstawowymi formami teatralnymi, takimi jak teatr podwórkowy. Większość przedstawień przeznaczona jest dla widzów dorosłych, ale są i spektakle dla dzieci, np. „Ferajna pana Dropsa” czy „100-noga i spółka”.
Oprócz własnych przedstawień Scena Lubelska organizuje spektakle i koncerty gościnne, wydarzenia związane z kulturą tradycyjną, warsztaty aktorskie i taneczne.
Interesującym działaniem teatru jest zainicjowana w 2006 r. dziecięca scena off-owa, której twórcami, wykonawcami i odbiorcami są przede wszystkim najmłodsi.
Innym projektem, współfinansowanym przez Urząd Dzielnicy Praga-Południe, jest „Wietnam – Ba Lan 3”. To kontynuacja działań rozpoczętych w 2013 r., wspierających i prezentujących sztukę tworzoną przez „warszawskich” Wietnamczyków. Przyczyniają się one do wzmacniania ich więzi ze stolicą i jej mieszkańcami, tworzenia oryginalnych i wartościowych wydarzeń kulturalnych, a uczestnikom dają nieskrępowane warunki twórcze.
Studium Teatralne
Założył je Piotr Borowski – współpracownik Jerzego Grotowskiego oraz jeden ze współtwórców „Gardzienic”. Początki S/T to warsztaty teatralne, które Borowski prowadził w 1995 r. w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie. Wojciech Krukowski, twórca Akademii Ruchu i ówczesny dyrektor Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, udostępnił im w tym celu salę Laboratorium przy CSW.
Dwadzieścia lat temu wokół Piotra Borowskiego skupiła się grupa młodych ludzi, przede wszystkim studentów warszawskiej Akademii Teatralnej i Uniwersytetu Warszawskiego, którzy później stali się członkami Studium Teatralnego. Po roku powstał spektakl – opowieść o nich samych i o miejscu, w którym przyszło im żyć. Studium Teatralne wielokrotnie występowało na festiwalach polskich i zagranicznych, m.in. we Włoszech, Brazylii, Wenezueli, Rosji, Niemczech, Francji, Mołdawii, Urugwaju, Argentynie, Kolumbii, USA, Szwecji czy na Białorusi. Zespół od początku dąży do pogłębienia i szerzenia poczucia prawdy artystycznej, jednakże, jak mówią jego artyści, nie jest teatrem politycznym, publicystycznym, antropologicznym, nie bazują na tradycyjnym dziedzictwie kulturowym. Nie określa ich forma, metoda czy wiedza przeszłych pokoleń. Chcą komunikować młodemu pokoleniu, że warto żyć dla poszukiwań odpowiedzi na nurtujące nas pytania.
Szkoła Aktorska Haliny i Jana Machulskich
Twórcami Szkoły to rodzice znakomitego reżysera Juliusza Machulskiego. Pan Jan był wybitnym aktorem, reżyserem, wieloletnim dziekanem Wydziału Aktorskiego PWSFTviT w Łodzi, nauczycielem aktorstwa m.in. Zbigniewa Zamachowskiego, Artura Barcisia, Adrianny Biedrzyńskiej, Wojciecha Malajkata, Edyty Olszówki czy Cezarego i Radosława Pazurów. Pani Halina jest pedagogiem, aktorką, reżyserką, pierwszą nauczycielka aktorstwa m.in. Piotra Adamczyka, Katarzyny Cichopek, Agnieszki Dygant, Katarzyny Figury, Agnieszki Grochowskiej, Krzysztofa Ibisza, Julii Kijowskiej, Katarzyny Kwiatkowskiej, Artura Pontka, Weroniki Rosati i Magdaleny Stużyńskiej. Głównym celem Szkoły jest wyedukowanie sprawnych warsztatowo aktorów, przygotowanych zarówno do pracy na scenie, w dubbingu i przed kamerą, ale również potrafiących samodzielnie tworzyć spektakle teatralne, warsztaty, zdarzenia performatywne itp. Czyli wszechstronnych i kreatywnych, umiejących się odnaleźć i funkcjonować na trudnym, aktorskim rynku pracy.
AL

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *